Dag 12 Maandag 1 juni op weg naar de Chimgan Mountains

Vijfenzeventig kilometer ten noord-oosten van Tasjkent ligt in de uitlopers van de Tien Shan het ski-resort Chimgan verscholen.

Volgens onze kaart gaan er twee wegen van Tashkent naar Chimgan, een zeer mooie route langs de GALVASAY RIVIER en de tweede, tevens de kortste route gaat langs de CHIRCHIK RIVIER en dorpje KHODJIKENT. We rijden boven de dam van het CHARVAK water reservoir.

Op de hoogte van 1600 meter ligt een groot ski complex nl de CHATKAL, naar dit skigebied komen mensen uit heel Centraal Azië, uit Moskou en de rest van Rusland, en voor mijn zwager Sander een aanrader want je kan hier paragliden (parachutespringen vanaf een berg), heliskiën enz.

Het is een mooi gezicht, boven ons hoofd cirkelen de gieren rond de toppen van de bergen zo'n 3500 meter hoogte.

Af en toe stoppen we even om van de bergen te genieten en om wat fruit of water in te kopen bij de stallen waar verkoopsters hun waren hebben uitgestald. Langzaam gaan we omhoog en de weg voert ons door groene velden, heuvels en dalen. We stoppen op een parkeerplaats op zo'n 2400 meter Links sluit een heuvel het dal af, rechts een steil rotsmassief met pieken tot boven de 3000 meter, een machtig en ruig gebied met hoge besneeuwde toppen.

We rijden in de wolken het weer is ineens omgeslagen en het gaat regenen en in de verte horen we het donderen, we moeten weer terug rijden naar Tasjkent.

Het begint er nu echt slecht uit te zien en Rustan neemt het zekere voor het onzekere, we stoppen onderweg nog even bij een stal met fruit en rijden non stop terug naar Tasjkent.

Sander

Hoi,

Rondcirkelende gieren boven toppen van 3500 meter klinkt mij inderdaad niet als onaangenaam in de oren! Onweer dan weer wel... Kan niet wachten om de foto's te kunnen bekijken.

Geniet van de rest van je reis en tot snel!

Groet,
Sander