Nagekomen bericht

Er kwam zowaar een mailtje vandaag.

De info is gedeeltelijk gedateerd maar ik meld het toch maar........... Zie de routeplanning.

Dag 5 (ma 25 mei) Van Samarkand naar Shakhrisabs wat in het Perzisch(?) betekend GROENE STAD.

Aangekomen in Shakhrisabs eenwandeling gemaakt naar het huisvan de SUFIE uit de 14e eeuw genaamd MALIK AZHDAR KHANAGHA. In de sovjet tijd werd het huis omgebouwd tot museum en onze gids,RUSTAN,was het er totaal niet mee eens en gruwde van de daad.

We liepen naar een pleintje waar een AMOR TIMOR museum was.

Deze dag was een speciale dag voor de kinderen;we zagen tientallen in schooluniform en zijvierden feest.Het schooljaar werd afgesloten over een week en dan moesten ze nog een laatste examen doen om door te stromen naar universiteit of een ander instituut.Het was er erg druk. Jongens en meisjes liepen gescheiden door het park hoewel we af en toe wel onderling contact zagen,gezichten stonden vrolijk en het was een gezellige boel vol muziek en lawaai.

We probeerden karel nog een hoge toren te laten beklimmen,maar dat vond hij te druk met al die jongeren op de trappen.

Tegen vijf uur een bezoek aan Tamerlane's crypte,deze was in 1943 herontdekt door voetballende kinderen. De overlevering vertelde dat bij het openen van de crypte men twee lichamen vonden......Een groot geheim want waar lag nu de echte? In Samerkand lagen ook al overblijfselen van Tamerlane. Men ging er van uit dat er twee belangrijke mensen daar begraven waren.We kregen daar een vrouwelijke gids,LUNA.Een grappige vrouw en zo haar eigen humor. Bij een bezoek aan een moskee werden we aardig lastig gevallen door verkoopsters en we kregen de indruk dat zij met hen onder een hoedje speelde. Vooral Karel was hier het slachtoffer van:ze probeerden hem allerlei prullaria aan te smeren.

Dag 6 (di 26 mei)

Uren lang rijden door een heuvelachtige steppe:op de kaart staat DESSERT! Het was een graad of 45 c en soms moesten we wel de auto uit om de benen te strekken. Onze chauffeur en eigenlijk onze gastheer week van het programma af en stopte bij een dorpje met een leuk pleintje en uiteraard ook een moskee. We zagen verschillende bronnen en putten vol vissen en het water volgde zich een weg onder de grond naar beneden.

dag 8 (vandaag 28 mei)

Vandaag voor het eerst veel last van buikloop en ren wc in en uit.......Karel is in zijn eentje naar een restaurant gegaan en ik hoopte dat hij een kom rijst zou meenemen,maar ijdele hoop het mocht niet baten.Het grappige was dat mensen om mij heen wel nog even rijst voor mij wilden halen. Morgen ,vrijdag, zullen ze ook zorgen voor rijst als ontbijt.Voor het eerst hierdoor vandaag geen moskee gezien.Karel ging alleen en moest wel tien keer schoenen uit en aan doen...

Gisteren voetbal gezien:Barcelona tegen Manchester 2-0 ik ook weer blij.

Heel veel liefs voor iedereen en allemaal hartelijk bedankt voor de belangstelling op de site. Wij denken aan jullie. Bianca gaat alles goed op Joymere?

Jolanda we hebben nog geen enkele roofvogel gespot maar misschien komt dat nog wel.

Morgen een zware dag met RUSTAN,onze gids. Een tocht van zeven uur rijden naar KHIVA.

groeten JOHN

Mascha

Hmmm... prularia en mijn vader... Toch apart dat ze dan Karel kiezen. Ze hadden een goede klant aan je gehad ;-)
Succes morgen met de zware tocht!

gerard&bea

hoi john&karel
we lezen iedere keer met veel interesse je mails .
we hopen dat morgen mee valt die 7 uur in de auto zitten!

Bianca

Hey John,

zo te lezen hebben jullie al aardig wat meegemaakt. ben erg benieuwd naar je verhalen als je terug bent. Op joymere gaat alles goed. sta nu elke dag met iemand anders en morgen ben ik ook vrij want wij gaan lekker een weekendje weg. Dus ben benieuwd hoe ik dinsdag alles aantref ;) We missen je wel hoor! De kids ook allemaal, het is toch anders als opa John er niet is!

Geniet lekker van alle avonturen!

Liefs Bianca

jolanda sluijp

Tjonge John
buiten de buik probleempjes om zit ik enorm mee te genieten van de reis. geen roofvogel gespot is altijd zo al je erop let .1 vraagje wat doen je in gods naam met gedroogde yoghurt ballen??? ha ha ik ben benieuwd.

dikke pakkerd jolanda.

Frits en Lidia

Hoi John, wij reizen een beetje met je mee door je verslagen te lezen. Een heel avontuur en boeiend. We hopen dat je geen last meer hebt van je darmen. Goede reis en tot gauw, liefs Frits en Lidia

ton hoff

Beste john, Een erg leuk reisverslag, zo hebben wij toch het idee dat we er ook bij zijn. Is het met de gezondheid ook weer in orde.
Een heel fijne voortzetting van je reis, en tot spoedig ziens. Groeten van Bep en Ton

ton hoff

Beste John. Een erg leuk reisverslag, zo hebben wij toch het idee dat we er ook bij zijn. Is het met de gezondheid ook weer in orde?
Een heel fijne voortzettting van je reis, en tot spoedig ziens. Groeten van Bep en Ton