De eerste dagen.....

Het is moeilijk verbinding te krijgen met internet;de hele dag lag het internet eruit in Tasjkent,onze telefoons werken niet ,maar goed hier is ons verhaal.

Het vliegtuig vertrok een half uur te laat maar eindelijk kwam alles toch op zijn pootjes terecht en vlogen we zonder enig oponthoud naar Riga in Letland.

In Riga was het rennen,bus in en bus uit,voor de aansluiting met het toestel naar Tasjkent. We hadden een Letse bemanning,veeltalig en behulpzaam. Na een aantal uren vliegen kwamen we om 2.00u 'snachts in Tasjkent aan.

De gebruikelijke taferelen op het vliegveld,eerst de douane door,dat gaf wat oponthoud.De douane was erg nauwgezet en zat minuten lang te turen in mijn paspoort,gelukkig kreeg ik die na verloop van tijd terug en gingen we op naar de bagageafdeling voor onze koffers.

Iedereen was druk aan het schrijven en wij vroegen ons af waar ze zich mee bezig hielden want alles stond in het Russisch geschreven.Na veel heen en weer geloop en zoeken naar Engelse formulieren lukte het ons om onze bagage via de visitatie te lozen,maar ook daar kwamen de problemen om de hoek kijken;we hadden de formulieren in duplo moeten invullen.......

We kwamen ook nog in een ruimte waar zowel links als rechts verpleegsters in uniform,met mondkapjes op,met thermometers in de hand klaar stonden, thermometers onder onze oksels duwden en na 25 meter lopen die weer eruit haalden.....Een blik op de meters en we mochten weer doorlopen.(merkwaardig dat je dat al na 25 meter kan zien)

Onze chauffeur stond inmiddels al enige tijd te wachten en na wat persoonlijke en vriendelijke uitwisselingen bracht hij ons naar het hotel. We arriveerden daar erg laat en eindelijk we waren er........ slapen dus!

Het hotel ziet er van buiten prachtig uit doch van binnen vergane glorie,maar we voelen ons op ons gemak en het personeel is buitengewoon vriendelijk.

Vrijdagochtend ,na een goed ontbijt,kregen we onze eerste rondleiding door Tasjkent en bezochten we een oud moskee-complex.Daarna een bezoek aan de bazaar. Veel kruiden,groenten en noten en onze gids was een graag geziene persoon en zo konden we alles proeven. Karel kocht o.a. gedroogde yoghurtballen.

Vandaag ,zaterdag ,transfer naar Samarkand. We zitten in het Grand Hotel Samarkand. Vanavond met de gids,die de hele dag bij ons blijft,een heerlijk diner gebruikt en onder het eten kregen we veel informatie over Samarkand.De samenstelling van de bevolking die o.a.voor een groot deel uit Tadzjieken bestaat.

Morgen,zondag,krijgen we een uitgebreide excursie in Samarkand.Tot nu toe vinden we het een mooi land met een aardige bevolking waar veel culturen samen wonen maar overwegend goed met elkaar kunnen opschieten.

Onze gids is van oorsprong Russisch,maar ze voelt zich meer Oezbeekse......

Tot zover hopelijk tot snel weer.

Mascha

Klinkt goed, pap! Geniet ervan en wees voorzichtig!

Gerard&Bea

Hallo John&Karel bericht gelezen ziet er best wel spannend uit verders alles goed met jullie hier alles naar wens mooi weer hier groeten Gé&Bé

martijn

Het klinkt allemaal goed. Fijn dat de gids een prettig mens is. Geniet van Samarqand! Groetjes, ook van Nellie

Frans alders

blij dat het gord gaat en jr zo geniet zowel van het eten - hoe kan dat anders- als van de omgevinggoede reis verder en hou de thermometer inde anslag groet frans richrda