Droomreis naar eeuwen culuur, naar het grote Perzische rijk van Alexander de Grote.

Een droomreis ........op zoek naar....... het bloeiende middelpunt van de ZIJDEROUTE.... naar de Mongoolse veroveraar TAMERLAAN-TIMOER LENK, die zich in 1370 van de macht meester maakte in TRANSOXANIE.................naar het architectonisch wonder in SAMARKAND.......naar de monumentale paleizen en medressa's...........naar de REGISTAN het spectaculaire meesterwerk van heel CENTRAAL AZIE.

Bukhara was een van de voornaamste marktplaatsen op de legendarische zijderoute. Op deze zijderoute werden goederen via kameel karavanen door de woestijnen van Azië vervoerd van Oost naar West en omgekeerd. Bukhara was één van die steden op de zijderoute waar de goederen van de ene karavaan op de andere werden overgeladen. Het oude centrum van Bukhara is erg mooi, maar toch kleiner en minder goed bewaard dan Khiva, die andere stad op de zijderoute.

Reizen met openbaar vervoer van Khiva naar Bukhara : via de vrouwen van de medressas in Khiva kun je een groepstaxi regelen, ze kosten 10 dollar per persoon, het advies is; begin vroeg genoeg na te vragen, want op de gewone taxi stands van Khiva zijn geen groepstaxis naar Buchara te vinden.

Nog een goede tip:

Reizen met openbaar vervoer van Urgench naar Bukhara : ergens langs de weg in Urgench (taxichauffeurs weten waar) staan mashrutkas (minibussen) die vertrekken als ze vol zijn, naar Tashkent via Buchara en Samarkand. Uiteindelijk zijn deze bussen niet interessant, want je betaalt evenveel naar Buchara als naar Tashkent (8000 Som), waardoor je met de kosten voor taxis die er nog bijkomen en het gebrek aan beenruimte in de Japanse bussen beter een rechtstreekse taxi van Khiva naar Buchara neemt. Bussen van Urgench naar Buchara zijn er enkel 's morgens vroeg, ongeveer 9 uur reizen.

De bussen naar Bukhara reizen over een lengte van 3 km door Turkmenistan, er is grondige paspoortcontrole en registratie, maar visum Turkmenistan niet nodig.

Om ons voor te bereiden hebben we aardig wat boeken verslonden en uit de boeken van o.a onze vriend Martijn Kaal haalden we veel inspiratie.

• Journey to Khiva - A Wwriter's Search for Central Asia van Philip Glazebrook
  • Shadow of the Silk Road van Colin Thubron
  • Het verloren hart van Azië van Colin Thubron
  • Bukhara een prachtig fotoboek uit de Great Photographic Archives
  • Uzbekistan Panorama een zeer mooi fotoboek gekregen van mijn zoon en dochter Arjan & Mascha
  • Uzbekistan - The Golden Road to Samarkand van Calum Macleod en Bradley Mayhew
  • Usbekistan entdecken van Judith Peltz

Centraal-Azië

Aantal inwoners

28 miljoen

Oppervlakte

447,400 km2 (11 maal Nederland)

Talen

+ 998

Munteenheid

Oezbeekse sum (UZS)

Ons Reisschema:

Dag 1- Donderdag 21 Mei vertrekken weom 14.35 van Amsterdam naar Riga met de AIR BALTIC

Om 18.35 vertrekken we van Riga vluchtnr. BT742 naar Oezbekistan.

Dag 2 - Vrijdag 22 Mei, 01.35 uur lokale tijd aankomst Tasjkent, we hopen dat in de aankomsthal van de luchthaven een hostess met een bordje ons opwacht voor de transfer naar het Polytaht hotel.

Inde middag hebben we een stads excursie.

Dag 3 - Zaterdag 23 Mei, Ochtend excursie en in de middag transfer naar SAMARKAND, een tocht van ongeveer 5 uur, we verblijven in het Grand Samarkand Hotel.

Dag 4 - Zondag 24 Mei, Verblijf in Samarkand, excursiedag op het programma staat o.a. een bezoek aan de wereld beroemde REGISTAN SQUARE.

Dag 5 - Maandag 25 Mei, Excursie naar SHAKHRISABZ voor een bezoek o.a. aan de overblijfselen van Ak-Saray Palace.

Dag 6 - Dinsdag 26 Mei, Vertrek uit Samarkand voor een tocht naar de KYZYLKUM woestijn in de NAVOI REGIO, we overnachten in een YURT Kamp bij het dorpje Yangigazgan.

Dag 7 - Woensdag 27 Mei, In de ochtend brengen we een bezoek aan het AIDARKUL meer, s'middags vertrekken we naar BOECHARA en verblijven in Hotel Minzifa.

Dag 8 - Donderdag 28 Mei, Excursiedag in Boechara inclusief een tocht naar het SAMANI DYNASTY Mauseleum.

Dag 9 - Vrijdag 29 Mei, Vertrek uit Boechara voor een 7 uur durende tocht naar KHIVA, we verblijven in het Malika Khiva Hotel.

Dag 10 - Zaterdag 30 Mei, Excursieprogramma in Khiva met o.a. een bezoek aan de Unesco binnenstad ICHAN-QUALA en MEDRESSA ARAB-MUKHAMADKHAN etc.

Dag 11 - Zondag 31 Mei, Vertrek uit Khiva, transfer naar de luchthaven van URGENCH voor de binnenlandse vlucht naar TASJKENT met Uzbekistan Airways, wederom verblijf in het Poytaht Hotel.

Dag 12 - Maandag 1 Juni, Excursie dag naar de CHIMGAN MOUNTAINS.

Dag 13 - Dinsdag 2 Juni, Transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar FERGANA, Aankomst in Fergana en Transfer naar het ASIA FERANA Hotel, s'middags staat op het programma o.a. sightseeing in KOKAND inclusief KHUDOYAR-KHAN PALACEtevens brengen we een bezoek aan RISHTAN en de zijdefabriek in MARGILAN.

Dag 14 - Woensdag 3 Juni, in de ochtend sightseeing in de FERGANA VALLEI met s'middags de transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Tasjkent met wederom het verblijf in het Polytaht Hotel.

Dag 15 - Donderdag 4 Juni, verblijf in Tasjkent.

Dag 16 - Vrijdag 5 Juni s'ochtends vroeg transfer naar het vliegveld voor de vlucht met AIR BALTIC vluchtnr.BT743 naar Riga, vertrek uit Tasjkent om 02.35 uur vroeg in de ochtend met aankomst in RIGA om 05.55 uur, transfer naar een hotel in Riga.

Dag 17 - Zaterdag 6 Juni, Excursie naar de CENTRALTIRGUS, de centrale markt, JUGENDSTILA ARKITEKTURAS, de Jugendstilhuizen enz.

Dag 18 - Zondag 7 Juni, Excursiedag,

Dag 19 - Maandag 8 Juni, Vertrek uit Riga met AIR BALTIC vluchtnr. BT617 voor de thuisvlucht naar Amsterdam, om 12.30 uur vertrek uit RIGA en 13.55 uur lokale tijd aankomst in Amsterdam.

Wink

Frans Nieuwenhuis

Hoi John,

Heel veel plezier op de zijde-reis.

Frans

miriamdonn@hotmail.com

Te gek zeg. Lekker snoepen met zo'n reisje. Heeeeel jaloers ben ik natuurlijk. Fijn voor je. Zo reis ik toch een beetje mee.
Een dikke kus en geniet ervan (de reis bedoel ik).
Liefs, Miriam